Fitna

"Dah tengok Fitna?"
"err..masih fikir-fikir,nak tengok ke tak"
"kau tak jadi kapir kalau tengok filem bodoh tu"
"bukan..aku boleh jadi kapir kalau sedang emosi"
Dia- Jimadie ketawa besar; mencabar dan menantang rasa inkuiri ku. Ia, aku masih senang di usik emosi terutama hal-hal relijius seperti ini. Bila emosi ku terpancing,aku boleh diserang insomnia kronik, otak ku tegang, bekerja tak mahu henti. Tapi tawa Jimadie menggamitku lebih hebat, seperti syaitan putih yang terkenal licik dan tak kenal lelah, menggoda, membujuk manusia supaya sama-sama mahu digiring ke neraka wail, tawa itu auranya serupa macam si putih itu. Lalu filem 15 minit dari Belanda itu aku tonton juga separuh hati.
Alquran, oleh Geert Wilders(dan syaitan-syaitan berwajah manis lain serupa dia)-dilihat sebagai waham mempromosi keganasan. Ohh..memang sudah dijangkakan,aku nasihatkan hati ku baik-baik supaya tidak beremosi jauh. Mari tuan ya, daku senaraikan ayat-ayat quran yang telah beliau eksploitasi, manipulasi, mengobrak-abrikkan maksud dengan mengabaikan konteks ayat diturunkan.
1)Surah anfal ayat 60: "Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang(yang dengan persiapan itu) kamu menggetarkan musuh Allah,musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya."
Latar cerita dimulai dengan kisah 9/11, Geert membeli simpati penonton dengan jerit pekik rakyat Amerika bertarung nasib di bangunan yang sudah sobek kemegahannya itu.
2)surah an-Nisa' ayat 56: "Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat kami, kelak akan Kami masukkan mereka ke dalam neraka.Setiap kali kulit mereka hangus,Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya merasakan azab.."
Berhubung ayat tadi, propaganda Wilders bersambung dengan khutbah jumaat seorang imam di Iraq, bersuara lantang mengancam memancung kepala Yahudi munafiq yang bersembunyi dikalangan muslim, oleh beliau dihunusnya pedang tinggi-tinggi, dan sidang jemaah yang terpukau dengan semangat sang imam, mengguyur sambut dengan gema "Allahuakbar!". Ada pula gadis kecil bertudung litup, Basmallah namanya, yang oleh Wilders dan konconya, dipancing-pancing gadis kecil itu supaya bersuara menyatakan pendapatnya tentang Yahudi. "Serupa monyet dan babi"- Basmallah,yang belum kenal erti propaganda menjawab dengan wajah suci.
3)Surah Muhammad ayat 4: "Apabila kamu bertemu mereka maka pancunglah batang leher mereka. Sehingga apabila kamu telah mengalahkan mereka maka tawanlah mereka" - (ayat ini masih berantai panjang, tapi disembunyikan dalam filem Fitna)
Mereka petik ucapan Mohammad Bouyeri dan sumpahnya dari celah jeriji penjara; untuk mengulang 'buah tangannya' ke atas Wilders seperti pembunuhan yang beliau lakukan kepada Theo Van Gogh, seorang pengarah filem yang juga pengkritik islam yang gencar di negara Dutch itu menerusi buku dan filem-filemnya. Belum pun habis penonton beremosi dengan suara serak penuh keyakinan Mohammed B. itu,sekali lagi emosi mereka digodam menerusi video penyembelihan tebusan oleh Taliban di Afghanistan.
4)surah Nisa ayat 89 (ditulis dengan ayat penuh dalam filem ini): "Mereka ingin supaya kamu menjadi kafir sebagaimana mereka telah menjadi kafir,lalu kamu menjadi sama (dengan mereka). Maka janganlah kamu jadikanmereka penolong-penolong mu hingga mereka berhijrah pada jalan Allah. Maka jika berpaling, TAWAN dan BUNUHlah mereka dimana saja kamu menemuinya, dan janganlah kamu ambil seorangpun diantara mereka menjadi pelindung,dan jangan pula menjadi penolong"..ayat ini disusuli dengan khutbah lantang di negara-negara arab, akan sesiapa yang murtad; layaklah dia dibunuh. Ia bersambung dengan deretan akhbar- darah Salman Rushdie (dan Satanic Verse-nya) yang diisytihar halal, ancaman keatas Ayaan Hirsi Ali; murai celupar yang melabel islam sebagai jelmaan Nazi dan keratan akhbar-propaganda lain.
Tuan,izinkan aku bersuara keras sedikit menantang Wilders,bahawa apa yang beliau tulis tidak lebih dari provokasi kelas rendah, berat sebelah, dan langsung tiada seni.
Mari belek kitab. Surah anfal ayat 61, berkait dari ayat 60 sebelumnya, Tuhan dengan segala rahman rahimnya bertitah "dan jika mereka condong kepada perdamaian, maka CONDONGLAH kepadanya dan bertawakallah kepada Allah.."Sayang sekali, fakta ini dihapus dalam Fitna. Pengecut bukan?
Lihat pula surah Nisa ayat 55 yang berkait dengan ayat 56: "..dan diantara mereka ada orang-orang yang beriman kepadanya (Muhammad-sbg rasul), dan ada diantara mereka orang-orang yang menghalangi (manusia) beriman kepadanya (Muhammad)..". Mereka ini yang disebut dalam surah nisa ayat 56 tadi, adalah kuffar yang sekejam Musyriq Mekah menyula perempuan Sumaiyah dihadapan Amar,buah hati pengeran jantungnya, menindih Bilal dengan batu besar sampai tercungap melafaz "ahad", melapah hati Hamzah dengan kebencian yang sarat-mereka inilah yang kelak Tuhanku akan ganti kulit-kulitnya dengan yang baru tiap kali hangus rentung dimakan neraka jahannam. Wajar-wajar saja!
47:4 - Penyelewengan Wilders paling ketara dalam penjelasan ayat ini. Sesungguhnya seluruh ayat ini adalah merujuk kepada peristiwa yang berlaku di medan perang, yang tuan-tuan tahu juga, kalau bukan tuan yang membunuh, tuan di bunuh. Dan lagi,hey- pancung adalah kaedah kematian yang paling singkat, paling tidak menyakitkan. Renung-renunglah kembali entri berkenaan otak karanganku. Wilders dengan sengaja mem'paste' kan sebahagian perkataan, dan memotong sebahagian lain dalam ayat yang sama. Perkataan " ..dan sesudah itu kamu boleh membebaskan mereka atau menerima tebusan sehingga perang berhenti.."(dalam ayat yang sama) tidak beliau sertakan. Urff..tipikal orientalis-pengecut, pondan dan munafiq.
Seterusnya surah Nisa ayat 89 yang kelihatan berbau ekstrimis dan prejudis. Padahal ayat ini turun adalah dasar permulaan kepada hukum suaka, yang daku percaya Eropah zaman barbarik sendiri tidak pernah kenal dasar ini. Memadai kalau aku beri ayat seterusnya ayat 90 dalam surah ini, "KECUALI orang-orang yang meminta perlindungan kepada sesuatu kaum, yang antara kamu dan kaum itu telah ada perdamaian,atau orang yang datang kepadamu sedang hati mereka merasa keberatan untuk memerangi kamu dan memerangi kaumnya"..Fikirlah sendiri.
Lihatlah tuan, agamaku dibikin senda gurau begini. Denmark dengan karikatur Muhammad berserban bom, alQuran yang oleh Geert Wilders sebagai picu mempromosi keganasan, Robert Spencer yang sibuk mendoktrin rakyat negaranya membenci muslim. Apa lagi yang kalian tinggalkan buat kami hah?!
Benar,muslim ada yang ekstrimis. Tapi apa bezanya dalam lipatan sejarah agama-agama lain? Bukalah Homisid Library, kes pembunuhan kanak-kanak kulit hitam di Atlanta 1970an, Daviz Berkowitz yang terang-terangan mengancam bandar New York dengan pembunuhan bersirinya, Dennis Rider yang terkenal dengan BTK trade mark (Bind, Torture, Kill), Ted Bundy-pelajar kacak, mahasiswa undang-undang dan terhormat; membunuh lebih sedozen gadis-gadis kolej semata kerana kecewa berpisah dengan bekas kekasih, dan seribu satu macam spesies ekstrimis lagi melata di bumi ini. Lalu kenapa islam tuan?
Yang kuat bergendang dicuping hati adalah rasa cinta kepada islam yang tak tertolok banding. Kalian tak perlu fikir berat-berat mahu ubah dunia, intai dulu diri tuan. Tuhan tak tuntut happy ending story, tapi Tuhan suruh kita berlakon elok-elok, taat kepada Pengarah dewata alam raya,Tuhan yang satu-satunya daku letak seluruh pertuanan.
Untuk Engkau Cintaku, "Maaf ya. Kami masih nakal di sini, merasa tahu lebih dan sombong dengan ilmu-ilmu yang sedikit Kamu titipkan buat kami. Terus-teruslah pandang kami dengan sinar mataMu yang hangat dan saksama, sebab tiadalah kami tanpa sinar itu!"

7 comments:

  1. Anonymous  

    April 9, 2008 at 12:15 PM

    (Sesungguhnya entri ini yang paling panjang,paling lama, dan barangkali paling membosankan pernah aku tulis. Dua draf sebelumnya di delete begitu saja, terlalu emosi dan tidak serupa 'aku'. Awalnya ingin aku sumbat ayat israiliyat dari New International Version koleksi terpilihku,mencabar Wilders dengan ayat-ayat korupsi dalam bible sendiri, tapi lagi-lagi aku ditegur sepotong ayat dalam kitabullah yang lebih kurang begini,"Jangan kamu hinakan agama lain, kelak mereka akan berbuat hal yang sama ke atas agamamu.."(aku lupa ayat berapa,surah apa)
    Maka inilah tuan, tulisan ku untuk jawapan filem Fitna itu,untuk Maisara ku yang tercengang bertanya,"Betul ke Quran tulis begini?", juga buat muslim yang duduk santai tak peduli hal sekeliling..iqra'!)

  2. Anonymous  

    April 9, 2008 at 12:27 PM

    Di Qur'an dari Nusantara-ku, ada ayat yang tertulis, " Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. .... (QS. Al An’am : 108).

    Jika aku berjumpa dengan Geert Wilders, aku akan menyajikan coffee bila ia suka. Atau, aku akan menyajikan air-mineral bila ia meminta. Namun, jika perang nanti dan perjanjiannya telah dipenuhi, aku akan membunuh musuhku. Dia pula akan membunuh musuhnya.

    Lihatlah Eropa yang berkulit putih, non Arabs, atau non Arya-India, atau non Indo-Cina, berbondong-bondong memasuki pintu Masjid dan membuka Qur'an. Bukan untuk menghina, tapi untuk belajar dan mencari hikmah. Maka emosiku akan reda.

    Umurku telah tua. Sudah hampir satu koma lima. Hari yang kita tunggu akan tiba. Semua "homo sapiens" juga telah menunggunya. Sudah dekat, bahkan sangat dekat hadirnya. Bagiku, Bagimu, dan Jiwa-jiwa. Mungkin, 0.007 second dari 1 hari-Nya.

    Meski sangat menyeramkan, terima kasih Tuhan, hari itu adalah akhir dari segalanya.

    Aku tak tahu. Ini hanya teoriku, asumsiku, postulatku atau aksiomaku. Semakin aku tahu. Semakin aku mengerti, bahwa aku banyak tak tahu.

  3. Anonymous  

    April 9, 2008 at 3:26 PM

    salam obor jihad saudaraku..bagiku mudah.kita melihatnnya dengan kaca bagaimana?kaca mata kritik?kaca mata tauhid?kaca mata ilmu? bagiku tidak perlu dikomentar orang2 bodoh di"luar" sana..mereka selamanya tidak akan mengerti.jadi mengapa kita perlu berteriak2 umpama anak kecil terpijak api(mati nggak?)

    لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ
    "Untukmulah agamamu dan untukkulah agamaku".

    orang di "luar" sana umpama orang yang cuba mengkomentar seuatu yang belum pernah mereka nampak!belum pernah mereka memegangnya! mereka tidak tahu apa2!!jadi haruskah di dengarkah ulasan2 mereka yang super BODOH itu?!jelaskan..Allah akan menjaga orang yang menjaga agama Allah dan akan menghinakan orang yang menghina agama Allah.janji Allah benar!
    tinggal kita di"dalam" yang harus introspeksi diri.kita udah dimana?apa sumbangan kita?bila?dan bagaimana?sudah kah Allah dan rasul itu betul2 jadi nomer 1 dalam seluruh hidup kita dalam apa jua "keadaan" kita.jangan cuma bicara!(kediri saya jgk)dibangun diri kita!dibangun anak2 kita!dibangun masyarakat/komuniti islam kita!Bangunlah saudara2 ku!!!

  4. Anonymous  

    April 10, 2008 at 7:49 AM

    1+1=0 : Bagai terbau aroma Andrea H.yang keras,juga ada bau angin segar tanah Bogor,tapi tak menghapus ilmu dari Ganesha ITB yang mengesankan..Evy Rozana,dikau kah itu?
    Gombal: Entri ku tidak ada maksud retorik, sekadar partisipasi cinta-agama,berkongsi ilmu-kepada siapa yang tak tahu dan mahu mencari tahu.

  5. 1  

    April 10, 2008 at 3:27 PM

    Aku tiba2 rasa takut nak komen.

    C:

  6. Anonymous  

    April 10, 2008 at 4:06 PM

    Rasa 'takut' mu sudah dianggap suatu komen. terima kasih Lao Jin.

  7. Anonymous  

    April 12, 2008 at 5:22 PM

    No. I'm not Evy Rozana. Who is she..? In fact, I was finishing my Public Administration (Focusing in Study of Policy Analysis) in University of ... in East Java, Indonesia. By the way, about Andrea’s Novel, I have never read his works more than 50 pages yet. Nevertheless, that's fine; just never mind about all of it.

    Moreover, I want to say that I'm so sorry to all of you guys because my calculation was careless and informal. It should be approximately 592 seconds (or 9 minutes 52 seconds) instead of 0.007. I know, I know, almost 100.000 times.

    But, still, that is a theory. You could agree with that 592 or waste it away from your mind. As constructivism views that reality existences are mental constructions and are relative to anyone who hold them.

    Please forgive me, guys.
    Guys: houuuuuuuuuuuu……....That's OK, Zero.
    1+1 = 0 and Guys: he he he he he he he he. Friends...
    (I hope that would be like this)

    Anyway, the real world is more complicated than just theories, postulates, axioms, alternative models, and intellectual frameworks. Keep fighting, SophieGnosis. I pray to God so that He will give you a chance to get Doctoral. Your intellect is capable of getting PhD faster than just “BUGATTI VEYRON”, the fastest speed car around the world in March 2008, 406 km/h or 113 m/sec, right…!!

    Even so, your mother is absolutely a genius and the wise person in your "Dialog klise menjelang PLU", believe me. I agree with her opinions, have a children or "berderet-deret" kids as soon as possible.
    In my opinion, not only a “Platonic Love” concept in modern sense but also a “ kawin mesyar” is showing a depression prediction about future. Urfff..............……..……….. Too personal, sorry.

    Hey guys, who want to register as Sophie husband????!!!!!! She is neither a monster nor an evolutionist follower. Look at her…look at her picture..!!! You will find a special character and bright light surrounding at her.
    Just Kidding, SophieGnosis. Please, don’t to mean it.

    And, take my apology, this comments are jumping from one of your attractive writings to another.

    Sophie, you know my name......Please don't ask again.

Post a Comment