Di bawah lindungan kaabah


Alhamdulillah..Ini adalah bait perkataan yang aku mahu harus lekat sentiasa di hujung bibir,di tubir hati. Gambaran suasana hati yang tertata elok, tak mesti di asbabkan dengan peristiwa-peristiwa manis yang menggemparkan, tapi cukup dengan bergesernya daun-daun kering diaspal jalan, putihnya kembang bunga dari pohon jati, yang semarak bersinar sewaktu-waktu matahari hangat tersenyum menyiram kosmos dengan sinar megahnya. Sekonyong juga Hamka menyapa, "bila mulutmu tertancap "Allah", sesungguhnya engkau telahpun sampai.."
Di suatu malam sewaktu aku masih kecil, Pa berkisah tentang seorang lelaki, yang mengadu nasib di Kaabah dek cintanya dengan manusia berdarjat; Zainab yang tak sampai. Akan hal Zainab, bukanlah dia orang yang sombong sehingga tak mahu berapat tumit dengan Hamid; anak angkat keluarganya, tapi keranalah cintanya dihijab oleh rasa malu yang dalam. Hamid adalah manusia yang selalu sedar diri, tahu dek diri di untung, maka cintanya itu diurung selalu rapat-rapat, hanya mengintai dari jauh bunga yang mengambang di hatinya itu,bersama harapan-harapan yang makin kecil.
Suatu hari pemuda itu dipanggil oleh keluarga besar itu. Ketika pintu rumah mewah itu diketuk, Zainablah yang berdiri di ambang pintu sambil melempar senyum hangat. Hamid tegang, tersesak nafasnya melihat cinta tersembunyi nya berdiri di hadapan, hampir dia terlupa dimana dia berpijak, dan serasanya semua mimpi yang pernah ia raut, bersatu detik itu. Lama mereka bertenung-tenung, mencari ayat terbaik, dan barangkali sambil mengharap akan pegunlah waktu barang sedetik itu.
"dinda Zainab, lama benar engkau tak kunjung datang, sudah lupakah engkau kepada abangmu?"
"Oh abang Hamid, justeru engkaulah yang lupa padaku,tak mahu mengunjung kami di sini. Apa hendak dikata, aku adalah perempuan yang tebal rasa malu, masakan aku yang datang kepadamu?"
Hanya sebaris itu dan pemuda itu terpujuk, mekar hatinya, lupalah ia barang sebentar akan dirinya,dan tiba-tiba dia merasa seluruh alam bersenandung 'jazakallah..jazakallah' kepadanya.
Tapi Hamid salah. Zainab rupanya telah dijodohkan, dan pemuda itu diminta datang untuk memperkenan jodoh buat dindanya. Zainab pucat, dan Hamid sendiri menangis dalam hati. Dan segeralah dia sedar di mana letak duduknya. Bahawa dia telah terlebih menyarung harap tak sesuai dengan baju di badan sendiri. Maka dengan suara mantap, dia restui jodoh Zainab, dan dia ikrar kejap-kejap dalam hati bahawa Zainab akan sentiasa kekal sebagai dindanya.Selamanya.
Ia sebuah nukilan kisah cinta yang bukan sembarang, dan pa bercerita tak habis menyapu air mata yang turun tertahan-tahan. Kata Pa, rupanya pemuda Hamid itu tak sekuat mana. Dia lari pergi jauh dari pengetahuan Zainab,jauh dari pengetahuan ibu bapa angkatnya..jauh di sana,merentas laut merah- memohon lindungan Kaabah.
Sabtu lepas, pa dan ibu berangkat. Berkunjung ke dunia dimana pemuda Hamid itu cuba bersembunyi dari cintanya. Hanya saja,pa datang bukan untuk bersembunyi tapi datang menyempurnakan cinta, menyahut pesan Tuhan dalam rukun terakhir, dan cuba-cuba menyusur bekas kaki Muhammad di pasir panas membahang sewaktu hijrah ke Madinah.
Zainab telah meninggal. Pergi sebagai dara suci, menolak untuk disentuh sesiapa sehinggalah ajal menjemputnya. Beberapa tahun setelah itu, Hamid menyusul. Dan begitulah pengakhiran kisah cinta suram ini...Labbaikallah..humma labbaik...
*kisah ini Pa petik dari buku "di Bawah Lindungan Kaabah",dan ini karyaku dalam sisa-sisa ingatan yang masih mekar dalam memori.

1 comments:

  1. Cahaya Biru  

    May 5, 2008 at 11:30 PM

    Waduh....memori di saat kecil memang sulit dilupakan...selalu ingat terus...

Post a Comment