Dialog klise menjelang PLU*

(*Perempuan Lanjut Usia)

"Abangmu balik dari KL tadi."

"Iya, aku jumpa."

"kawanmu yg melamar itu, sudah kenalan?"

"Belum.Aku mahu kawin umur 30 tahun, boleh bu?"

"Hishhh..Itu andartu, kau suka?"

"apa masalah kawin umur 30?"

"Perempuan harus kawin awal. Nabi juga yg kata. Tengok si Aida tu, masih tak kawin2 lagi.Kau mau jadi macam dia kah?"

"Apa salahnya jadi Aida?"

"Hishh..kau ni betullah. Tak sayang mulut."

"Kurang2 aku mau ada Phd dulu bu. Biar nanti besan ibu panggil aku, dr Sophie.ha ha"

"Kau ni tak habis2 dgn belajar. Kalau kau suka, lepas kawin nanti kau sambunglah belajar lagi."

"Theoritically, yes bu. But practically..urff..aku perempuan bu."

"Sudah la, kau ni banyak teori. Kawin saja dengan pilihan ibu.Kau tu bukan makin lama makin muda. Dulu masa ibu seumur kau, anakku sudah sederet."

"Mana boleh samakan zaman ibu dengan aku. Kan Ali kata, didik anakmu ikut zamannya
"
"Jgn melawan. Perempuan tu bagusnya kawin awal. Cari yang tua sikit dari kau. Ibu tak mau menantu budak2."

"Jadi, berapa lama ibu kasi aku masa - cari boyfren, bercinta, dan kawin?"

"Hujung tahun ni."

"hah??!" (ingat aku ada Dewa Cinta apa?!)
"Serius. Lepas ni kalau tak jumpa, ibu dah tak mau runding2. Cakap kau tu bukan boleh pakai"
"Aku kawin misyar la macam tu ibu.Boleh?"

"Jgn memandai."

"Yusuf Qardhawi kata ok kawin misyar.He he"

"apa tu?kawin kontrak?
"Ish..kahwin kontrak mut'ah namanya. Itu harram. Misyar: kawin-tapi tak perlu duduk serumah, tak perlu bagi keperluan zahir.."
"Kau ni @#$%...sudah. Ibu tak mau dengar alasan. Kawin terus!"

"Kan hadith kata, anak perempuan ada hak kata 'tak' sebagaimana orang tua ada hak kata 'ya'.Ibu lupa?"

"Aku ni ibu kau. Aku yg tau apa yg terbaik untuk kau. Tak mudah jaga anak perempuan, banyak fitnah."

"Ahh..itukan ibu pakai persepsi setempat saja. Cuba kalau kita duduk di Amerika, agaknya aku umur 40 tahun tak kawin lagi, ibu tak kisah apa.."

"Kau nak ambik orang Barat buat apa?Mereka itu bukan islam. Tak patut bikin contoh..cakap dengan kau ni tak habis habis."

"he he he..sudahlahh..Salam utk papa."
(dialog hari jumaat petang dengan ibuku)

-Entri ini ditulis 2 minggu yg lepas-

10 comments:

  1. yaya  

    March 19, 2008 at 4:20 PM

    Untuk si "aku" -Rasulullah Saw bersabda kepada Ali Ra: "Hai Ali, ada tiga perkara yang janganlah kamu tunda-tunda pelaksanaannya, yaitu shalat apabila tiba waktunya, jenazah bila sudah siap penguburannya, dan wanita (gadis atau janda) bila menemukan laki-laki sepadan yang meminangnya." (HR. Ahmad)

    Untuk si "ibu" -Apabila datang laki-laki (untuk meminang) yang kamu ridhoi agamanya dan akhlaknya maka kawinkanlah dia, dan bila tidak kamu lakukan akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerusakan yang meluas. (HR. Attirmidzi dan Ahmad)

    saya bersetuju dengan si IBU :)

  2. Anonymous  

    March 23, 2008 at 11:50 PM

    setujuh...setujuh...comment yg baik untuk c 'aku' dan c'ibu'...kalau dari pihak sini yg masih cetek ilmunya berpendapat kunu,pandangan c 'aku' tu nampaknay terlalu tegas.hadis di atas tu sudah jelas kesahihannya,dan c 'aku' juga rasanya bukan calang2 ilmu agamanay.lantas kenapa masih menafikan dengan tindakan menolak,sedgkn pandangan ,pendapat,serta pemikiran yg hadir tu kan terbit atas pertimbangan segala sudut2 dlm sektor pemikiran.dan salah satu sudut tu adalah sudut emosi dan perasaan.dan c 'aku' yg paham akan agama pasti jelas akan hakikat akal itu sendiri.yakni pandangannya kadang2 boleh tersasar,hanya pandangan hati itu yg hakiki kalau hati itu bersih.(hijjaz)kalau kedua2nya kureng kebolehpakaiannay,lantas mengapa harus dijadikan quran dan sunnah itu rujukan yang kedua.itu yg perul dijadikan rujukan asas kan...hehehe so concolusionnya kunu,rasanay hadis di atas tu cukup bertepatan dgn situasi umur c'aku',dan hujah c 'aku' sendiri ada mengatakan 'ali-didik anakmu mengikut zaman' sekarang ni kita di zaman mana,akhir zaman kan,yg merujuk kepada nabi akhir zaman juga kan...so hehehe jelas ni hujjah ku juga huhuhu...'ketuk akal,tanya hati yg dalamnya ada iman,yg imannya real,real dgn ilmu quran dan sunnah' :)

  3. Anonymous  

    March 26, 2008 at 10:03 AM

    uciyaya-right.right.i bukan tak mau, tapi nak kawin misyar je..he he
    kastika-u tau zaman nabi dulu2 umoq mcm u dah bederet anak.errr-u single lagi kan?tak ikut sunnah jugak ye?he he
    Lao Jin-polyandry mission is abt to launch now.wanna sign up? ha ha

  4. Anonymous  

    March 26, 2008 at 7:31 PM

    i like d way u wrote,it's really nice.. :)

  5. Anonymous  

    March 27, 2008 at 8:40 AM

    in real life, sucha mom-daughter dialogue isnt nice at all.it kept hidden pressure naa..

  6. Anonymous  

    April 1, 2008 at 8:58 PM

    huhu...aduss..nikah ya..hehe..aku suka bab ni..kalau sdh dpt green light,mgkn aku lbh dulu drimu sis... hoho..gilakah aku?? Bukankah indh jika prnikahan itu jd wadah utk kita cpai krdhaanNya..jika taat pd suami,bukankah phalanya bersamaan dgn brjihad dijalan Allah..klu perginya kita mnemuiNYA dlm kdaan dirdhai suami twran syurga dri Allah mnanti kita..?
    "Solat 2 rakaat org yg tlh brkhwin lbh baik drpd 72 rkaat org yg msh bujang,Syaitan lbh mdh mggoda org yg msh bujang brbnding yg sdh brkhwin(Bila hati rindu menikah-Solikhin Abu Izzudin)
    Kata kwnku yg sdh mnikah ktenangnya pun lain..pndangannya trjaga.. ah...tntu yg mnulis lbh ariff..hehe..setuju jg dgan pndgan c ibu...ya klu suka blajar lpas nikah bleh sja smbng blajar..nnti ada tman brkgsi..bknkah lbh indah?hehe.. khwin misyar?? urff..no comment.. mdh2an prkara yg baik diprcpatkan...sokong!!!aku dtg dulu siap2 ya..hehe
    Bila baca buku Bila Rndu Menikah trasa wah!banyaknya kebaikan.... InsyaAllah, klu khwinnya awal bisa smpt nmpk anak2 mbesar..hehe..
    wallahua'lam..afwan katsirah..tulisannya tungang langgang..

  7. Sophie  

    April 2, 2008 at 8:11 AM

    Yaasa yg terhormat, terima kasih atas komentar yg manis. Mengapa aku merasa ada konspirasi besar2an menjatuhkan si 'aku' ya?hehe.Aku ga minta banyak kok, cuman mau lebih dikit dari yg lain.Sedikit extraordinary. Kahwin misyar, kemudian bikin anak tabung uji.Kalau cacat, barangkali boleh buat eksperimentasi-transplant misalnya. 'Suami' ku kalau rewel, barangkali aku bisa buat sesuatu di Medula Oblongata nya. yahhh..yg seumpama inilah pikiranku. Sedikit aja kesasarnya..bagaimana?ada yg sanggup??:)

  8. Anonymous  

    April 2, 2008 at 10:53 PM

    waduhhh...experiment terus2an ya..hehe..wanita yg dlm tmpoh mngandung,malaikat akn memohon keampunan pdaNya..rhmat Allah itu insyaALLAH sntiasa mgiringi..wah..klu sdh bikin anak tbung uji mnakan dpt mrasa smua itu..hehe..InsyaAllah prempuan yg baik itu utk lelaki2 yg baik..insyaAllah yg trbaik di sisi Allah ditkdirkan utkmu..Blh jd ssuatu yg kmu benci itu baik utk kmu, dan sesuatu yg baik itu buruk bgi kmu..Alah mngtahui sdgkan kita tdak mgtahui..wallahua'lam..mdh2n putera yg dtg kpdmu itu adlh yg trbaik disisi Allah utkmu..wallahua'alam..hehe

  9. Anonymous  

    October 14, 2009 at 3:28 PM

    ha3.akhirnya menurut jua kemahuan ibunya, lebih awal dari tarikh akhir yang diberikan ;)

  10. Sophie  

    October 20, 2009 at 2:39 AM

    Sebenarnya sudah terlajak 6 bulan :P.Ini entri 2008 yaa..

Post a Comment