Dia salami tangan sejukku. Matanya dalam mengandung rasa terima kasih yg sarat. "Thanks for ur hospitality yesterday miss..Its very generous of u". Aku tarik2 bibirku supaya mahu sungging senyum bersahabat. Tangannya masih tak mahu lepas. Maisara suda mula senyum2 sumbing dibelakang. Angkat2 kening signal Dr.Nurul. Mesti dia sedang mengumpat aku begini, 'bukan main selera mu kawan..si katik ini jg pilihanmu..'
Delegasi itu dari Bhutan, negara yg dihimpit dua tamadun besar zaman Babylon dulu, India dan China. Ibu kotanya Thimpu, "roof of the world" kerana letaknya betul2 di atas Himalaya. Barangkali kerana negaranya berbukit2, Orang2nya Tuhan design dengan tubuh kecil2, titik pusatnya rendah jadi lebih stabil kalau berjalan di bumi yg tidak rata itu. Kononnya juga, mereka kurang bersahabat dan tertutup. Orang2 menggelar "Druk Yul"- Bumi ngauman sang Naga, aku mengesan kedinginan dari gelaran itu, dan gilanya aku jadi tambah teruja mahu memesrai negara kecil ini satu hari nanti.
Bersama speaker khas didatangkan dari Chiang Mai, Dr Sunsanee yg berkaliber, Miss Honey yg jelita, dan Dr Mansuang yg ramah: mereka ke sini, mengunjungi kami. Sungguh bermakna pertemuan ini tuan. Dalam dialog tidak rasmiku dengan Dr. Tamang-wakil Bhutan itu, katanya Thailand dan Bhutan sudah lama menjalin hubungan diplomatik; yang akhir2 ini jadi bertambah akrab berikutan Raja baru Bhutan (ditabal ketika ayahandanya belumpun mangkat lagi) mengambil inisiatif berkunjung ke negara ini, menghulur bantuan golongan miskin, dan dia tiba2 jadi hero di negara gajah putih itu. Bunyinya Harmonis dan plastik. Walhal, tanpa perlu berurusniaga dengan uncle Google, aku masih punya koleksi memori yg menarik dengan negara Bhutan ini. Perang Indo-China (India dgn China) yg secara curi2 masih berlanjut, isu perebutan kawasan Arunachal Pradesh di bahagian selatan, yg mengunjur ke India. lagi, tentang rajanya yg jd bahan lelucon mantan presiden India, dan tentang rekrut tentera China yg berkampung di gunung2 tersembunyi, menyeret sekali rakyat Bhutan yg naif utk berkompromi, sambil di iming keamanan; tentu saja mereka akur.Kasihan mereka, ditinggal tanpa pilihan..yg ada bersisa pd mereka hanyalah sekeping hati lugu, dan wajah2 polos cintakan kedamaian..
Ia..dan lagi...Dang Chi Wue ku dan cinta2 yg tidak sampai itu. Harus gimana ya??

3 comments:

  1. mysara  

    March 26, 2008 at 1:13 PM

    aku tu tau shapa yang kamu gelar dang chu wue..
    aduh, aku doa jodoh kamu ada dengan si permata hati itu..

  2. Anonymous  

    March 26, 2008 at 1:46 PM

    Kamu siapa?Dewa cinta ya? Kenapa doaku pending selalu?? Aku mau komplen sama Tuhan, kamu mungkir tugas, makan gaji buta. harus dipecat!

  3. mysara  

    March 27, 2008 at 4:46 PM

    aku sama sekali bukan dewa dewi cinta..kamu itu bercakap nggak guna otak kamu yang bernas itu..
    tentu sekali Tuhan itu dengar doa kamu..mungkin aja yang itu nggak cocok shama kamu..
    ada lagi yang lebih sesuai..percaturan Allah itu Maha Besar kan???

Post a Comment